Daca sunteti martorul unor evenimente importante va rugam sa ne contactati la tel: 0749.877.802 sau email: [email protected]
Între pionierii aviaţiei mondiale,trei sunt români, iar din cei trei, unul este născut la Dorohoi – Rodrig Goliescu. Ocuparea Poloniei de către cele trei mari puteri – Prusia, Austria şi Rusia – îi determinau pe mulţi polonezi să-şi părăsească ţara şi să se stabilească în alte state. Aşa se face că în anul 1863, în urma răscoalei polonezilor contra ocupaţiei ruseşti, polonezul Damcovitzech Dobrîzanschi a venit în România şi s-a stabilit la Dorohoi. După câteva luni de la sosire s-a căsătorit cu Hortensia Gallo, fiica unei familii înstărite din oraş. După obţinerea cetăţeniei române, polonezul Damcovitzech şi-a schimbat numele în Goliescu. La 12 mai 1882 s-a născut fiul lor, căruia i-au pus numele Rodrig.
Rodrig Goliescu a urmat cursurile primare şi secundare, după absolvirea cărora, din dorinţa sa proprie, a dat examen şi a reuşit la Şcoala de Ofiţeri de artilerie şi geniu din Bucureşti, în anul 1898. Doi ani mai târziu, a absolvit această şcoală bucureşteană cu gradul de sublocotenent. Dovedindu-se a fi un bun militar, ordonat şi corect în activitate, a fost treptat avansat ca adjunct al comandantului Corpului 3 Armată.
Fiind o fire inventivă care nu putea să stea pe loc şi să nu facă nimic în timpul liber, a gândit şi hotărât să construiască un aparat de zbor la scară redusă, pe care l-a numit aviocoleopter. Invenţia sa a atras atenţia lui Spiru Haret, care era atunci ministrul Instrucţiunii Publice şi al Cultelor. Acesta din urmă l-a trimis pe Rodrig Goliescu,din partea statului român, la perfecţionare în statele occidentale – Germania, Franţa şi Anglia. La Paris, Rodrig a luat cu el câteva modele ale aparatului inventat de el cu care a atras atenţia unor personalităţi franceze. Între aceste personalităţi, Gustave Eiffel, specialist în construcţii metalice şi care înlocuise în construcţii fonta cu oţelul, a fost fascinat de noutatea românului Rodrig Goliescu.
În anul 1909, Rodrig Goliescu şi-a prezentat aparatul imaginat şi realizat de el Academiei de Ştiinţă din Paris,care a brevetat imediat invenţia. A fost invitat să-şi realizeze opera vieţii sale la uzinele de motoare Ambroise Favcot,iar pe un aerodrom din vecinătatea Parisului, „pasărea” inventată de Rodrig Goliescu şi-a luat zborul încâtând asistenţa.
Astfel, după Traian Vuia care a inventat primul avion din lume,tot la Paris unde a zburat în 1906, şi Aurel Vlaicu care a zburat şi el cu avionul construit de el în 1910, Rodrig Gliescu este al treilea român cu o contrubţie notorie în construcţia aparatelor de zbor.
Rodrig Goliescu s-a întors în ţară cu avionul său cu intenţia de a zbura cu el. Dar, ghinion, o furtună puternică a distrus garajul unde se afla şi aparatul său de zbor. Neavând bani pentru construirea altui aparat, a căutat să găsească suma necesară prin mijloace nepermise. Încă din 1912, el a acceptat să lucreze pentru serviciul rus de informaţii, dând detalii secrete despre efectivele româneşti,despre planurile de mobilizare etc. A fost descoperit. Ca urmare,în 1913 a fost condamnat la 20 de ani închisoare cu muncă silnică şi degradarea militară.Faptul s-a derulat în dimineaţa zilei de 2 iulie 1913, în cazarmă, în faţa tuturor ostaşilor. Un soldat i-a smuls epoleţii şi i-a călcat în picioare, de faţă fiind şi mama lui Rodrig Goliecu care plângea neconsolată. A fost graţiat. Dar, se pare, că şi numeroasele sale chefuri au fost cauza necazurilor ulterioare din viaţa sa.
După eliberarea din închisoarea Văcăreşti la 7 august 1925, a încercat zadarnic să se reabiliteze, deşi brevetul său a fost înregistrat la Oficiul de Stat în 1934. Cinci ani mai târziu, în „Revista aeronauticii şi marinei” (Bucureşti, 1939) el a scris un amplu studiu dedicat coleopterului explicând cauzele care l-au împiedicat să-şi realizeze visul înălţător.
A decedat în anul 1942 lăsând în urma sa multe fapte neelucidate din viaţa sa. Rodrig Goliescu a fost un talentat inventator, cu o gândire emancipată, dar, ce păcat că în rezolvarea problemelor ivite în viaţa şi activitatea sa a apelat la o cale greşită! Invenţia sa în domeniul aparatelor de zbor este atestată în paginile istoriei aeronauticii, şi, astăzi, la aniversarea a 131 de ani de la naşterea dorohoianului Rodrig Goliescu ne facem o datorie de onoare în a-l readuce în memoria noastră. prof. Dorina Mandachi
- Nu ştii unde mi-e creionul?, îl întreabă un tip pe colegul său de birou.
- Ba da, după ureche.
- Omule, nu-mi complica viaţa. După care ureche?
Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.
NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.
Site-ul www.dorohoinews.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.