Daca sunteti martorul unor evenimente importante va rugam sa ne contactati la tel: 0749.877.802 sau email: [email protected]
Vehiculele electrice au ajuns azi la o cotă de popularitate uimitoare. Tinerii sunt din ce în ce mai preocupați de mediu și sunt tot mai mult implicați în acțiuni de responsabilitate socială, marile companii auto din lume se întrec în a scoate cele mai performante modele electrice, iar bicicletele și trotinetele electrice sunt tot mai căutate pe piață.
Puțini știu însă că prima bicicletă electrică a fost inventată de un român în anii ’70, la București.
Azi, Sigismund Sleifer, moldoveanul din Dorohoi care a proiectat primul model de moped electric, are 90 de ani, dar nici pe departe faima și popularitatea meritate.
Inginer de profesie, cercetătorul Sleifer lucra la Institutul de Cercetări Electrotehnice (ICPE) București unde, de-a lungul anilor a semnat o serie de invenții în domeniul motoarelor electrice.
După doi ani de cercetări, la începutul anilor ’70, împreună cu un grup de ingineri a prezentat prototipul primului moped electric, denumit simplu ELMO (Electric Moped), model cu care a participat la o mulțime de concursuri de inventică.
Primele premii nu au întârziat să apară deoarece ELMO avea niște caracteristice tehnice impresionante pentru acea perioadă: o autonomie de trei ore, atingea viteza de 25 de km/h şi avea o putere similară unui scuter pe benzină de 50 de centimetri cubi.
Din păcate a fost o invenție cu care Sigismund Sleifer doar se mândrești azi pentru că omagiile și banii au fost luați de statul român.
Pentru invenția sa, inginerul a primit o primă de 5000 de lei și un exemplar pe care să-l folosească pentru uz personal. Aceasta a fost marea recunoaștere după atâția ani de muncă, studiu și teste.
De restul, adică de mii de exemplare vândute în Europa, s-a ocupat statul roman, profund afectat la momentul respectiv de regimul comunist.
Într-un interviu la Digi 24, inginerul nostru, ajuns la 90 de ani, povestea: „În Franţa era unul care a făcut un brevet. Bodeaux. Şi m-am întâlnit cu el şi mi-a spus: domne eu l-am vândut americanilor cu un milion de dolari. Dar dumneata? Ce să-i spui? Că în România nu puteam să fac nimic. Totul era Stat. Ceauşescu! Ceauşescu a încasat pe motoare vândute… milioane de mărci, de ruble, cum erau atunci”.
La momentul respectiv, televiziunea britanică BBC a trimis o echipă la București pentru a realiza un reportaj cu prima bicicletă electrică și inventatorul ei. Raymond Baxter, jurnalistul britanic relata în 1994: „În singura ţară europeană care nu are nevoie să importe petrol, acest nou moped produs local funcţionează pe bază de curent electric. A fost conceput şi construit aici, la Institutul de stat pentru inginerie electrică din Bucureşti”
După aproape 50 de ani de atunci, România importă biciclete electrice din China deoarece este bine știut faptul că produsele chinezești sunt mai ieftine. Sursa: life.ro.
Se întâlnesc două prietene:
- Ce mai faci, dragă?
- Sunt supărată! Soţul meu m-a jignit serios!
- Cum aşa?
- L-am rugat să-mi dea 300 de euro ca să mă duc la un salon de înfrumusețare, el s-a uitat la mine și mi-a dat 500!
Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.
NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.
Site-ul www.dorohoinews.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.