Daca sunteti martorul unor evenimente importante va rugam sa ne contactati la tel: 0749.877.802 sau email: [email protected]
Legea nr. 177/2017 care aduce modificari foarte importante Codului Fiscal a fost publicata, vineri, in Monitorul Oficial si va intra in vigoare pe 24 iulie.
Consultantul fiscal Adrian Benta evidentiaza domeniile in care aceasta lege aduce modificari importante:
1. Se clarifica regimul firmelor ce au inregistrat la data de 31 decembrie 2016 venituri in suma intre 100.000 euro si 500.000 de euro si sunt in sfera impozitului pe activitati specifice (bar, restaurant, hotel etc.), conform Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific.
La adoptarea OUG nr. 3/2017, cand plafonul veniturilor pentru microintreprinderi a fost majorat de la 100.000 euro la 500.000 euro, nu au existat masuri tranzitorii pentru acele societati ce au realizat acest nivel al veniturilor, dar in acelasi timp se aflau si in sfera de aplicare a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific pentru unele activitati (restaurant, bar, hoteluri, pensiuni etc). Acest impozit specific este platit doar de contribuabilii platitori de impozit pe profit. OUG 3/2017 a intrat in vigoare la 1 februarie 2017, iar Legea nr. 160/2016 la 1 ianuarie 2017.
Astfel, au fost interpretari prin care unele societati, chiar daca se incadrau la categoria de microintreprindere, au ramas platitoare de impozit pe profit, situatie generata de aflarea in sfera Legii nr. 170/2016.
Acest act normativ clarifica situatia acestor societati, in sensul ca:
- renunta la calitatea de platitor de impozit pe profit cu data de 31 iulie 2017, avand obligatia sa modifice vectorul fiscal pana pe data de 25 august 2017;
- tot pana la data de 25 august 2017, trebuie sa finalizeze calculul impozitului pe profit pentru perioada 1 ianuarie - 31 iulie 2017 si sa depuna declaratiile fiscale pentru impozitul pe profit;
- impozitul specific se datoreaza pentru perioada 1 ianuarie - 31 iulie 2017, legea introduce o derogare de la modul uzual de calcul al impozitului specific, in sensul ca acesta se calculeaza pentru un numar de zile corespunzator primelor 7 luni, raportate la un numar total de 365 de zile (proportional cu numarul de zile din primele 7 luni intr-un an de zile) ; desigur si acesta se declara si achita tot pana pe 25 august 2017;
- incepand cu 1 august 2017, aceste societati vor achita impozit pe venitul microintreprinderii si nu mai platesc impozit specific. Desigur, trebuie indeplinite si celelalte conditii corelative pentru o microintreprindere cu privire la capital, obiectul de activitate etc.
2. Se introduce o noua categorie de platitori de impozit pe profit, enumerata punctual in Codul Fiscal, respectiv unele asociatii de proprietari, care au personalitate juridica si sunt in sfera calitatii de platitori de impozit pe profit doar pentru unele categorii de venituri.
Daca asociatia de proprietari are activitati economice, cum ar fi cumpararea de actiuni pe o bursa, infiintarea unui magazin prin care comercializeaza marfuri, pentru aceste tipuri de venituri, asociatia de proprietari are calitate de platitor de impozit pe profit.
3. Se reglementeaza mai exact in ce conditii bunurile lipsa din gestiune, degradate si neimputabile sunt cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit.
Legea extinde la cheltuieli deductibile contravaloarea bunurilor aflate in perioada de valabilitate, insa ce vor fi utilizate conform legislatiei pentru combaterea risipei alimentare (bunuri ce sunt acordate unor entitati prevazute de legea combaterii risipei alimentare, cand aceasta va intra in vigoare).
4. Se extinde categoria de venituri nesupuse impozitului pe venitul din salarii, pentru abonamentele de sanatate suportate de angajator, in valoare maxima de 400 euro anual; se extind si alte cateva categorii de venituri neimpozabile.
5. La capitolul TVA, se reformuleaza mai multe articole privind faptul generator al TVA, in special pentru activitatile cu caracter de continuitate, cum ar fi livrarile de energie electrica, servicii de telefonie, inchiriere, arenda etc.
6. Tot din punctul de vedere al TVA, ajustarea TVA in favoarea persoanei impozabile pentru pierderile din creante ca urmare a falimentului clientului sau a insolventei se poate face intr-un termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea definitiva a instantei.
O persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, ce a inregistrat pierderi din creante, generate de aprobarea unui plan de reorganizare al clientului in procedura insolventei sau pierderile din creante sunt generate de falimentul clientului, are dreptul sa ajusteze TVA in favoarea acesteia prin emiterea unei facturi de stornare pentru baza impozabila si pentru TVA colectata initial, corespunzator pierderii suportate.
Termenul in care poate fi emisa factura de stornare este de 5 ani, incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat "hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazuta de legislatia insolventei".
In esenta, termenul nu este unul nou, acesta fiind prevazut in norma de aplicare a Codului Fiscal, adoptata prin HG nr. 284/2017 (Monitorul oficial nr. 319 din 04 mai 2017). Noutatea contra in introducerea termenului direct in Codul Fiscal.
De asemenea, tot ca si noutate, dispare din Codul Fiscal, termenul de "hotarare definitiva si irevocabila". Acest lucru inseamna ca termenul se socoteste din anul urmator celui in care a fost pronuntata fie aprobarea planului de insolventa, fie falimentul, chiar daca acestea nu sunt definitive.
7. Se imbunatateste conditia prin care autoritatea fiscala anuleaza codul de TVA al contribuabilului, din punctul de vedere al "justificarii intentiei si capacitatii economice".
Aceasta sintagma dispare din Codul Fiscal si este inlocuita in sensul ca unei societati i se poate anula codul de TVA daca prezinta "un risc fiscal ridicat". ANAF stabileste prin ordin al presedintelui conditiile de identificare a riscului fiscal ridicat.
8. Autorizatii in domeniul accizelor si republicarea Anexei nr. 1 la Codul Fiscal cu valoarea accizelor pentru anii 2017 - 2022.
Legea modifica actualele prevederi din Codul Fiscal si reitereaza faptul ca anumite activitati economice cu produse accizabile se pot realiza doar cu conditia obtinerii in prealabil a autorizatiei care sa permita din punct de vedere fiscal efectuarea respectivei tranzactii.
Astfel, se recomanda ca operatorii economici ce intentioneaza sa efectueze astfel de operatiuni economice cu produse accizabile sa analizeze cadrul normativ si sa identifice daca trebuie sa obtina autorizatii.
Consultantul fiscal Adrian Benta mai spune ca in Anexa nr. 1 la Codul Fiscal a observat republicarea sumelor/procentelor de accize pentru perioada 2017 - 2022 cu o usoara crestere a accizei la tigarete. Sursa: ziare.com
Un tip, mort de beat, stă pe trotuar în faţa unui bar. Un străin vrea să îl ridice. Insul îi zice:
- Hei! Ştii tu cine sunt eu?
- Nu! Cine?
- Isus Hristos!
Străinul nu-l crede, însă insul ţine morţiş să i-o dovedească.
- Vino cu mine!, îi spune insul, intrând în bar, cu străinul după el.
Barmanul îl vede pe beţiv şi zice supărat:
- Isuse! Iar eşti aici...
Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.
NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.
Site-ul www.dorohoinews.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.