Daca sunteti martorul unor evenimente importante va rugam sa ne contactati la tel: 0749.877.802 sau email: [email protected]
Elevii care au absolvit clasa a XII-a au susţinut luni, 1 iulie, proba scrisă la Limba şi Literatura Română. La proba scrisă de limba română, elevii au primit trei subiecte notate cu 30 de puncte fiecare. Subiectele vor fi diferite, în funcţie de profilul urmat de elevi. Iată totuşi ce vor puncta profesorii, aşa cum reiese din BAREM ROMÂNĂ SCRIS
• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă
fracţiuni de punct.
• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total
acordat pentru lucrare.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
1. câte 1 punct pentru numirea fiecărui sinonim neologic pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu:
singuri – solitari; priveste – contemplă) 2x1p= 2 puncte
2. explicarea rolului virgulei din versul indicat (de exemplu: marchează un raport de coordonare între două
propoziţii de acelasi fel) 2 puncte
3. construirea unui enunţ în care se ilustrează corect sensul conotativ al cuvântului indicat 2 puncte
4. câte 2 puncte pentru precizarea unei teme (de exemplu: iubirea) si a unui motiv literar identificate în textul
dat (de exemplu: visul) 2x2p= 4 puncte
5. câte 2 puncte pentru menţionarea fiecăreia dintre cele două mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţii din
text (de exemplu: verbe la persoana I – să stăm si pronume la persoana I – îmi) 2x2p= 4 puncte
6. câte 2 puncte pentru selectarea fiecăreia dintre cele două secvenţe care conturează dimensiunea temporală
a imaginarului poetic (de exemplu: Să fie sara-n asfinţit; Si noaptea să înceapă) 2x2p= 4 puncte
7. prezentarea adecvată a valorii expresive a verbelor la modul conjunctiv 4 p. / prezentare schematică 2 p.
4 puncte
8. – câte 1 punct pentru menţionarea fiecăreia dintre cele două trăsături ale romantismului 2x1p= 2 puncte
– câte 1 punct pentru ilustrarea cu exemple din text a fiecărei trăsături menŃionate 2x1p= 2 puncte
9. comentarea adecvată si nuanţată a primelor două strofe, în limitele de spaŃiu indicate 4 p. / comentarea
parţial adecvată sau nerespectarea limitelor de spaŃiu indicate 2 p. 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
− structura discursului de tip argumentativ:
− formulare adecvată a ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între cele trei componente:
ipoteza, enunţarea si dezvoltarea argumentelor, concluzia 4 p. / formulare parţial adecvată 2 p. 4 puncte
− utilizare adecvată a mijloacelor lingvistice utile exprimării unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie,
adverbe/locuţiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivităţii evaluative, conjuncţii/locuţiuni
conjuncţionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv,
final, concluziv etc., conectori argumentativi) 4 p. / utilizare parţial adecvată 2 p. 4 puncte
− conţinutul argumentării:
− formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica propusă 2 puncte
− câte 3 puncte pentru enunţarea fiecăruia dintre cele două argumente [pro si/sau contra] adecvate
ipotezei 2x3p=6 puncte
− câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre argumentele enunţate
2x3p=6 puncte
− formularea unei concluzii pertinente 2 puncte
− respectarea normelor limbii literare si a limitelor de spaŃiu indicate:
− registrul stilistic adecvat cerinŃei 1 punct
− respectarea normelor de exprimare (0-1 greseli lexicale sau morfosintactice – 2 p.; 2 greseli – 1 p.; 3
sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte
− respectarea normelor de ortografie si de punctuaţie (0-1 greseli ortografice si de punctuaţie – 2 p.;
2 greseli – 1 p.; 3 sau mai multe greseli – 0 p.) 2 puncte
− respectarea limitelor de spaţiu indicate 1 punct
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Conţinut – 16 puncte
– câte 2 puncte pentru prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre personajele alese
din romanul experienţei studiat 2x2p= 4 puncte
(Cele 2 puncte pentru fiecare personaj se acordă astfel:
• prezentare nuanţată si adecvată a statutului social, psihologic, moral etc. al personajului 2 p.
• prezentare schematică sau superficială a statutului social, psihologic, moral etc. al personajului 1 p.)
– evidenţierea, prin două episoade/citate/secvenţe comentate, a modului în care evoluează relaţia dintre
cele două personaje 4 puncte
• prezentarea evoluţiei relaţiei dintre personaje si ilustrarea acesteia prin două
episoade/citate/secvenţe comentate 4 p.
• prezentarea evoluţiei relaţiei dintre personaje si ilustrarea printr-un episod/citat/secvenţă comentată 2 p.
• simpla numire a unor scene/secvenţe sau tendinţa de rezumare 1 p.
− câte 1 punct pentru ilustrarea fiecăruia dintre cele patru elemente de structură si de compoziŃie ale romanului
experienţei studiat, semnificative pentru analiza relaţiei dintre cele două personaje 4x1p= 4 puncte
− susŃinerea opiniei formulate cu argumente adecvate 4 p. / încercare de susţinere a opiniei sau schematism 2 p.
simpla formulare a opiniei 1 p. 4 puncte
Redactare – 14 puncte
− organizarea ideilor în scris 3 puncte
• 3 puncte pentru text clar, organizat, coerent, cu echilibru între introducere, cuprins si încheiere, în care
construcţia paragrafelor subliniază ideile în succesiune logică
• 2 puncte pentru text parţial organizat, cu dezechilibru între componente, în care construcŃia
paragrafelor nu subliniază ideile în succesiune logică
• 1 punct pentru text vag organizat, fără evidenŃierea trecerii de la o idee la alta
− abilităţi de analiză si de argumentare 3 puncte
• 3 puncte pentru relaţie adecvată între idee si argument, utilizare de argumente convingătoare,
formulare de judecăţi de valoare relevante
• 2 puncte pentru relaţie parţial adecvată între idee si argument, utilizare de argumente insuficient de
convingătoare, formulare de judecăţi parţial relevante
• 1 punct pentru relaţie nerelevantă între idee si argument, schematism
− utilizarea limbii literare (stil si vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului, sintaxă
adecvată 2 p / vocabular restrâns, monoton 1 p.) 2 puncte
− ortografia (0-1 erori: 2 p. / 2 erori: 1 p. / 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte
− punctuaţia (0-1 erori: 2 p. / 2 erori: 1 p. / 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte
− asezarea corectă a textului în pagină, lizibilitatea 1 punct
− încadrarea în limitele de spaţiu indicate 1 punct
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte
(două pagini) si să dezvolte subiectul propus.
Se întâlnesc două prietene:
- Ce mai faci, dragă?
- Sunt supărată! Soţul meu m-a jignit serios!
- Cum aşa?
- L-am rugat să-mi dea 300 de euro ca să mă duc la un salon de înfrumusețare, el s-a uitat la mine și mi-a dat 500!
Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.
NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.
Site-ul www.dorohoinews.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.