Daca sunteti martorul unor evenimente importante va rugam sa ne contactati la tel: 0749.877.802 sau email: [email protected]
Examenul de titularizare va deveni amintire din anul şcolar 2012-2013, când cadrele didactice se vor angaja pe bază de concurs, aşa cum se întâmplă şi în alte domenii.
După rezultatele dezastruoase de la examenele de titularizare din ultimii ani, Ministerul Educaţiei a schimbat modul în care se ocupă locurile de profesori şi învăţători. Cei care vor să lucreze în învăţământ sau să îşi gsească un post mai bun vor fi nevoiţi să susţină un concurs la unităţile şcolare care au posturi disponibile. Ei vor semna un contract de muncă direct cu şcoala respectivă, iar acesta poate fi pe o perioadă determinată, stabilită de consiliul de administraţie al unităţii.
Legea Educaţiei stabileşte criteriile pe care trebuie să le îndeplinească fiecare candidat la un post - să aibă studii superioare în specialitatea respectivă, un master didactic de doi ani şi un stagiu practic de un an, sub supravegherea unui profesor mentor. Cei interesaţi vor putea consulta lista cu posturile disponibile la sediile inspectoratelor şcolare şi ale unităţilor de învăţământ.
Metodologia se lasă aşteptată
Sindicaliştii sunt nemulţumiţi pentru că Ministerul Educaţiei nu a realizat încă metodologia necesară. "Trebuie făcuţi anumiţi paşi care nu s-au făcut. Mai întâi trebuie să apară metodologia referitoare la consiliile de administraţie ale şcolilor şi apoi va fi schimbată componenţa acestora. Mi-e teamă că şi în 2012 vom avea titularizare", a declarat Simion Hăncescu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ.
El spune că în formula actuală, consiliul de administraţie nu se poate ocupa de angajări, iar mulţi dintre directori trebuie să dea concurs pe post, pentru că 90% sunt cu delegaţie. În plus, vor trebui stabilite fondurile pentru organizarea concursurilor de angajare.
Schimbarea sistemului nu îi va afecta pe profesorii titulari care îşi păstrează posturile. În cazul în care se va face o restrângere de activitate, ei pot opta pentru transferul pe alt post. Cadrele didactice netitulare calificate, care au participat la concursul de titularizare în ultimii trei ani, au obţinut cel puţin nota 7 şi au ocupat un post, devin titulari ai şcolii respective dacă se certifică viabilitatea postului şi dacă va fi de acord consiliul de administraţie al şcolii. Tot consiliul va stabili condiţiile şi modalităţile de ocupare a posturilor disponibile.
În ce constă concursul
Legea Educaţiei stabileşte probele pe care le vor susţine candidaţii pentru un post în învăţământ. Este vorba despre o probă practică sau inspecţie specială la clasă şi proba scrisă din didactica specialităţii pentru cei care vor fi angajaţi cu contract de muncă.
Personalul didactic asociat, plătit la oră, şi cadrele didactice pensionate vor fi obligate să prezinte un CV şi să susţină un interviu. După ce vor fi angajaţi, noii profesori se pot trezi cu alte probleme. De exemplu, unui cadru didactic care preda Geografie la o şcoală la ţară şi are numai opt ore pe săptămână, faţă de norma didactică completă de 18 ore, i-ar fi aproape imposibil să facă rost de un alt angajament la o altă şcoală.
"Nimeni nu ne-a lămurit care e statutul celor care predau opt ore, de exemplu. Deja avem probleme pentru că de la an la an pleacă tot mai mulţi oameni din învăţământ, cred că pe viitor va fi dezastru", e de părere Simion Hăncescu.
Avantajele noului sistem
Renunţarea la titularizarea şi introducerea concursurilor pe post vor fi în avantajul şcolilor care doresc să atragă profesori buni.
"Susţinerea de interviuri la nivel de şcoli dă posibilitatea să se aducă profesori buni la clasă. Şcolile sunt interesate să aibă profesori buni pentru a putea atrage cât mai mulţi elevi şi a obţine o finanţare cât mai bună", declarat Ştefan Vlaston, preşedintele Asociaţiei profesionale pentru Educaţie şi Cercetare EDU CER. El spune că astfel se vor putea evita cazurile când la unele şcoli erau angajaţi profesori bâlbâiţi, care nu puteau fi depistaţi în urma concursului de titularizare.
În plus, şcolile ar putea cere recomandări de la fostele locuri de muncă ale candidaţilor şi să afle detalii şi despre comportamentul acestora, de exemplu, dacă un cadru didactic are probleme cu băutura sau este agresiv.
Susţinerea de concursuri va face să dispară situaţiile în care un profesor titular îşi pierdea catedra la o restrângere de actvitate pentru că era considerat cel mai slab din colectiv, iar apoi ajungea la un liceu foarte bun pentru că acolo era un loc disponibil.
Rezulalte dezastruoase în 2011
Eliminarea concursului de titularizare vine după rezultatele foarte proaste obţinute de profesorii în devenire în 2011. Atunci, doar 31% din cei care au susţinut concursul au obţinut note peste 7, ceea ce le-a dat dreptul să poată opta pentru titularizare, iar cei care au luat între 5 şi 7 au avut la dispoziţie posturile de suplinitori.
Se întâlnesc două prietene:
- Ce mai faci, dragă?
- Sunt supărată! Soţul meu m-a jignit serios!
- Cum aşa?
- L-am rugat să-mi dea 300 de euro ca să mă duc la un salon de înfrumusețare, el s-a uitat la mine și mi-a dat 500!
Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.
NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.
Site-ul www.dorohoinews.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.