Situaţii deosebite, gestionate prin C.J.S.U. Botoşani în ceea ce priveşte producerea pagubelor materiale, urmare a fenomenelor meteorologice periculoase:
FENOMENUL (SITUAŢIA DE URGENŢĂ): GER, VISCOL, NINSORI ABUNDENTE
PERIOADA: 05.02 – 25.02.2012
Ca urmare a manifestării fenomenelor meteorologice specifice iernii (ger, viscol, ninsori abundente) s-au produs următoarele consecinţe:
- 6 căi de comunicaţii rutiere închise traficului;
- suspendarea cursurilor pentru 691 unităţi de învăţământ pentru perioada 07-08.02.2012.
- s-au înregistrat 3 cazuri de decese prin hipotermie.
- personalul ISUJ în cooperare cu cele ale structurilor reprezentate in S.N.M.S.U. la nivelul judeţului, au desfăşurat in medie 254 de intervenţii/zi, pentru îndeplinirea următoarelor tipuri de misiuni:
- recunoaşteri şi monitorizarea situaţiei operative;
- pentru îmbunătăţirea stării de practicabilitate a drumurilor (împrăştierea de sare clorură de calciu);
- pentru deblocarea, degajarea si redarea circulaţiei a 143 căi de comunicaţii rutiere;
- pentru acordarea ajutorului medical de urgenţă şi transportului persoanelor din localităţile izolate, cu mijloace terestre ale SMURD sau serviciilor de ambulanţă;
- pentru transport persoane şi/sau bunuri;
- pentru recuperarea şi transportul persoanelor fără adăpost în sedii sociale (centre pentru persoane defavorizate).
La sediul I.S.U. Botoşani s-a operaţionalizat parţial C.J.C.C.I., cu specialişti din cadrul I.S.U., I.P.J., S.D.N. şi D.J.D.P. Botoşani, având ca misiuni monitorizarea situaţiei create, coordonarea intervenţiei în vederea asigurării stării de normalitate a infrastructurii şi utilităţilor publice. Echipajele Serviciului Judeţean de Ambulanţă şi ale SMURD Botoşani au transportat un număr de 131 persoane (cazuri sociale) la diferite centre sociale şi spitale din judeţ.
FENOMENUL (SITUAŢIA DE URGENŢĂ): VÂNT PUTERNIC
PERIOADA: 08-09.04.2012
Au fost afectate reţelele de distribuire a energiei electrice de pe raza a 30 unităţi administrativ-teritoriale, înregistrându-se pagube la 30 reţele de energie electrică joasă tensiune
FENOMENUL (SITUAŢIA DE URGENŢĂ): VÂNT PUTERNIC ŞI AVERSE DE PLOAIE CU DESCĂRCĂRI ELECTRICE
DATA: 15.05.2012
Au fost afectate 2 unităţi administrativ-teritoriale, înregistrându-se pagube la:
- 2 reţele de energie electrică joasă tensiune;
- 8 posturi de transformare;
- 1 reţea electrică de medie tensiune;
- 1 localitate nealimentată cu energie electrică.
FENOMENUL (SITUAŢIA DE URGENŢĂ): PLOI ABUNDENTE
DATA: 01.06.2012
A fost afectată comuna Tudora, înregistrându-se următoarele pagube:
- 2,5 km drum judeţean afectat;
- 1,5 km drum comunal afectat;
- 45 de curţi afectate;
- 5 fântâni afectate;
- 1 beci afectat;
- 1 grajd afectat.
FENOMENUL (SITUAŢIA DE URGENŢĂ): PLOI ABUNDENTE
DATA: 05.06.2012
Au fost afectate comunele Băluşeni şi Vorona, înregistrându-se următoarele pagube:
- 1 locuinţă inundată;
- 10,5 km drum sătesc afectat;
- 24 podeţe afectate;
- 8,3 km drum comunal afectat.
FENOMENUL (SITUAŢIA DE URGENŢĂ): PLOI ABUNDENTE
DATA:25.06.2012
Au fost afectate sectoare de drumuri aflate în administrarea autorităţii publice locale a comunii Răchiţi.
FENOMENUL (SITUAŢIA DE URGENŢĂ): PRECIPITAŢII ÎNSEMNATE CANTITATIV ÎNSOŢITE DE ORAJ, GRINDINĂ ŞI INTENSIFICĂRI ALE VÂNTULUI CU ASPECT DE VIJELIE DATA:15.07.2012
S-au produs pagube importante în 19 unităţi administrativ teritoriale. Urmare a căderii grindinei, ce a avut dimensiuni cuprinse între 3 – 7 cm., s-au produs avarii grave la învelitorile acoperişurilor construcţiilor şi pagube însemnate la culturile agricole.
Prin Ordin al Prefectului au fost constituite 5 comisii mixte care au desfăşurat activităţi specifice de evaluare în teren a construcţiilor afectate şi 6 comisii având în componentă specialişti pentru evaluarea pagubelor pe terenurile agricole, situaţia centralizatoare fiind următoarea:
Locuinţe avariate (nr.)
|
Anexe gospodăreşti avariate (nr.)
|
Obiective sociale/culturale avariate (nr.)
|
Teren arabil afectat (ha.)
|
3147
|
2945
|
35
|
17.399,74
|
FENOMENUL (SITUAŢIA DE URGENŢĂ): CĂDERI MASIVE DE ZĂPADĂ ŞI VISCOL
PERIOADA 08 – 23.12.2012
- Situaţia cea mai gravă, în ceea ce priveşte asigurarea viabilităţii drumurilor s-a înregistrat în perioada 15 – 19.12.2012, când datorită căderilor masive de zăpadă şi viscolului au fost blocate/închise un număr de 7 drumuri naţionale şi 28 drumuri judeţene fiind izolate un număr de 27 unităţi administrativ teritoriale (3 oraşe şi 24 comune) cu 119 localităţi şi afectaţi 160.130 locuitori.
Totodată, în această perioadă, au fost afectate:
- reţeaua de cale ferată Botoşani – Leorda – Dorohoi;
- alimentarea cu energiei electrice în 19 localităţi din 10 U.A.T. (Băluşeni, Coţuşca, Cristineşti, Hudeşti, Ibăneşti, Mitoc, Ştefăneşti, Tudora, Pomârla, Ripiceni);
- alimentarea cu apă în oraşul Ştefăneşti;
- toate unităţile de învăţământ din judeţ (538), prin sistarea cursurilor.
Având în vedere evoluţia fenomenelor meteorologice specifice sezonului de iarnă (ninsori abundente, viscol etc), începând cu data de 09.12.2012, zilnic, la nivelul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Nicolae Iorga” al Judeţului Botoşani, a fost operaţionalizată Grupa Operativă 24 h şi s-a activat parţial C.J.C.C.I. cu reprezentanţi ai Secţiei Drumuri Naţionale, Direcţiei Judeţene de Drumuri şi Poduri şi Serviciului Judeţean de Ambulanţă, pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă.
Datorită acestui fapt, prioritate în acţiunile de deszăpezire au avut localităţile unde au fost semnalate urgenţe medicale ce necesitau asistenţă în unităţile medicale precum şi sectoarele de drum unde au fost semnalate blocaje rutiere, astfel încât persoanele surprinse în mijloacele de transport să fie conduse la spaţiile de adăpostire constituite în acest sens.
Intervenţii desfăşurate, pe tipuri de misiuni, de către personalul operativ, în perioada analizată:
- recunoaştere şi monitorizarea situaţiei operative;
- căutarea, deblocarea, salvarea, evacuarea şi adăpostirea a 1440 persoane surprinse în autovehicule blocate în trafic;
- acordarea ajutorului medical de urgenţă şi transportului persoanelor din localităţile izolate cu mijloace aeriene sau terestre ale I.G.Av şi I.G.S.U.;
- deblocarea, degajarea şi redarea circulaţiei a căilor de comunicaţii rutiere;
- îmbunătăţirea stării de practicabilitate a drumurilor;
- dirijare, restricţionare căi de comunicaţii;
- transport alimente pentru persoanele adăpostite sau izolate;
- recuperarea şi transportul persoanelor fără adăpost în spaţii special amenajate.
S-a lucrat în această perioadă foarte mult, chiar până la epuizare şi cu rezultate deosebite de către:
- InstituţiaPrefectului Judeţul Botoşani;
- Direcţia Judeţeană de Drumuri şi Poduri Botoşani;
- Secţia Drumuri Naţionale;
- Inspectoratul de Poliţie Judeţean Botoşani;
- Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Botoşani;
- Serviciul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Botoşani;
- Serviciul Judeţean de Ambulanţă Botoşani;
- Autorităţile publice locale.
- Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Nicolae Iorga” al Judeţului Botoşani;
În sprijinul nostru a intervenit pentru salvarea şi evacuarea persoanelor aflate pe căile de comunicaţii şi cazuri medicale un echipaj cu un ATVM şi un ATV pe şenile.
Epizootii
Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă a gestionat prin grupul de suport tehnic la epizootii şi contaminări de produse animale, constituit şi asigurat de către Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor, un număr de 20 cazuri de suspiciuni de rabie/trichineloză la animale (10 animale domestice şi 10 animale sălbatice – vulpe/pisică/porc mistreţ) în comunele Mihălăşeni, Avrămeni, Corlăteni, Vorniceni, Corni, Viişoara, Şendriceni, Hudeşti şi Hăneşti. Din cele 20 cazuri de suspiciuni, 19 s-au confirmat. Focarele au fost limitate, astfel încât nu au fost înregistrate cazuri colaterale şi nici îmbolnăviri ale persoanelor care au intrat în contact cu animalele diagnosticate cu rabie.
Pentru buna desfăşurare a activităţilor de prevenire sau de înlăturare a efectelor negative ca urmare a producerii situaţiilor de urgenţă, prefectul judeţului şi preşedinte al C.J.S.U. a emis un număr de 12 ordine pe linia managementului situaţiilor de urgenţă.
Comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă s-a întrunit în anul 2012 în 2 şedinţe ordinare şi 33 şedinţe extraordinare, pentru adoptarea celor mai oportune măsuri în vederea restabilirii stării de normalitate la nivelul judeţului. Astfel, au fost adoptate un nr. de 6 hotărâri şi au fost emise un număr de 12 ordine cu caracter normativ.
CONCLUZII DESPRINSE DIN ACTIVITĂŢILE DESFĂŞURATE
-Intervenţia structurilor abilitate s-a desfăşurat în mod organizat şi eficient.
-În general, comitetele locale pentru situaţii de urgenţă au răspuns în timp util solicitărilor noastre privind datele necesare pentru întocmirea de situaţii centralizatoare, planuri şi proceduri pe diferite tipuri de risc şi au participat la gestionarea situaţiilor de urgenţă produse în anul 2012.
-Colaborarea cu celelalte instituţii din cadrul Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Botoşani pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă produse la nivelul judeţului Botoşani, în decursul anului 2012, s-a dovedit a fi foarte bună.
- Deşi Procedura de evaluare a pagubelor produse de situaţii de urgenţă pe raza unităţilor administrativ – teritoriale ale judeţului Botoşani, înregistrată cu nr. 460318 din 31.03.2008, prevede măsuri specifice la producerea de pagube datorate unor fenomene meteorologice periculoase, la unele comitete locale pentru situaţii de urgenţă, s-au constatat deficienţe cu privire la transmiterea în timp util, la Centrul Operaţional Judeţean, a datelor necesare centralizării şi luării măsurilor ce se impun la nivel judeţean.
- Conlucrarea între C.J.S.U. Botoşani şi comitetele locale pentru situaţii de urgenţă este bună dar perfectibilă, în special pe linia eficientizării cooperării.
DIRECŢII DE ACŢIUNE ŞI PROPUNERI
PENTRU EFICIENTIZAREA ACTIVITĂŢII CJSU ÎN ANUL 2013
Creşterea rolului de autoritate a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă şi manifestarea plenară a atribuţiilor acesteia, inclusiv prin îmbunătăţirea cadrului legislativ.
Asigurarea educării populaţiei pentru cunoaşterea diferitelor tipuri de riscuri a măsurilor preventive şi a comportamentului de adoptat în cazul producerii lor printr-o implicare reală a tuturor instituţiilor reprezentate în CJSU.
Crearea mentalităţii autoprotecţiei în cadrul comunităţilor locale şi al necesităţii voluntariatului ca mod de manifestare a acesteia;
Identificarea unor potenţiali parteneri, inclusiv pentru accesarea defonduri europene, pentru derularea unor campanii de informare preventivă a populaţiei.
DorohoiNews.ro, 11-01-2013
Va rugam sa folositi un limbaj decent; mesajele postate vor fi validate de un Moderator inainte de a fi publicate pe site.
NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit.
Site-ul www.dorohoinews.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.